Voorbereidende Tuls

Overzicht van de voorbereidende Tuls

 

SAJU JIRUGI

Uitleg:

Voorbereidende tuls zijn eigenlijk taekwondo-basisoefeningen. Basisoefeningen zijn precies dat wat de term omschrijft: eenvoudige oefeningen en patronen om de basistechnieken van Taekwondo eigen te maken. Om individueel trainen eenvoudiger en interessanter te maken heeft Generaal Choi Hong Hi een aantal basisoefeningen uitgevonden, de zogenaamde voorbereidende tuls; Saju Jirugi en Saju Makgi.

Saju Jirugi is de eerste kennismaking met tuls die de Taekwondoka moet leren. Het is een basisoefening voor slechts 2 technieken uitgevoerd in 1 stand. De letterlijke vertaling van Saju Jirugi is: vier richtingen stoot. Saju jirugi is dus geen echte tul, maar een voorbereidende tul.

Aantal bewegingen: 14 (2x7)

Vereist voor: 10e geup / 2 streepjes

Film NIEUW

1 Staps

Begin: Parallele gereedstand.

Bewegingen:

1. Diagram Tul 1: Chon JiPlaats de rechter voet richting D tot een rechter lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een rechter middelhoge stoot richting D.

2. Verplaats de rechtervoet achteruit naar A, tot een linker lange loopstand richting B en maak tegelijktijdig een laag blok richting B met de linker onderarm.

3. Verplaats de rechtervoet richting B tot een rechter lange loopstand richting B en maak tegelijktijdig een rechter middelhoge stoot richting B.

4. Verplaats de rechtervoet achteruit naar D, tot een linker lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een laag blok richting C met de linker onderarm.

5. Verplaats de rechtervoet richting C tot een rechter lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een rechter middelhoge stoot richting C.

6. Verplaats de rechtervoet achteruit naar B, tot een linker lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een laag blok richting A met de linker onderarm.

7. Verplaats de rechtervoet richting A tot een rechter lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een rechter middelhoge stoot richting A.

Einde: Breng de linker voet terug tot een parallelle gereedstand.

1. Plaats de linker voet richting D tot een linker lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een linker middelhoge stoot richting D.

2. Verplaats de linkervoet achteruit naar B, tot een rechter lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een laag blok richting A met de rechter onderarm.

3. Verplaats de linkervoet richting A tot een linker lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een linker middelhoge stoot richting A.

4. Verplaats de linkervoet achteruit naar D, tot een rechter lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een laag blok richting C met de rechter onderarm.

5. Verplaats de linkervoet richting C tot een linker lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een linker middelhoge stoot richting C.

6. Verplaats de linkervoet richting achteruit naar A, tot een rechter lange loopstand richting B en maak tegelijkertijd een laag blok richting B met de rechter onderarm.

7. Verplaats de linkervoet richting B tot een linker lange loopstand richting B en maak tegelijkertijd een linker middelhoge stoot richting B.

Einde: Breng de linker voet terug tot een parallelle gereedstand

 

 

SAJU MAKGI

Uitleg:

Voorbereidende tuls zijn eigenlijk taekwondo-basisoefeningen. Basisoefeningen zijn precies dat wat de term omschrijft: eenvoudige oefeningen en patronen om de basistechnieken van Taekwondo eigen te maken. Om individueel trainen eenvoudiger en interessanter te maken heeft Generaal Choi Hong Hi een aantal basisoefeningen uitgevonden, de zogenaamde voorbereidende tuls; Saju Jirugi en Saju Makgi.

Saju Makgi is het tweede patroon dat de Taekwondoka moet leren. Het is, net als Saju Jirugi, een basisoefening voor slechts 2 technieken uitgevoerd in 1 stand. De letterlijke vertaling van Saju Makgi is: vier richtingen blokkering. Saju Makgi is dus geen echte tul, maar een voorbereidende tul. 

Aantal bewegingen:

Vereist voor: 10e geup / 2 streepjes

Film NIEUW

1 Staps

Begin: Parallele gereedstand.

Bewegingen:

 

1. Diagram Tul 1: Chon JiVerplaats de linkervoet achteruit richting C, tot een rechter lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een laag meshandblok richting D met de rechter onderarm.

2. Plaats de linker voet richting D tot een linker lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een middelhoog blok met de binnenkant van de linker onderarm richting D.

3. Verplaats de linkervoet achteruit naar B, tot een rechter lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een laag meshandblok richting A met de rechter onderarm.

4. Verplaats de linkervoet richting A tot een linker lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een middelhoog blok met de binnenkant van de linker onderarm richting A.

5. Verplaats de linkervoet achteruit naar D, tot een rechter lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een laag meshandblok richting C met de rechter onderarm.

6. Verplaats de linkervoet richting C tot een linker lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een middelhoog blok met de binnenkant van de linker onderarm richting C.

7. Verplaats de linkervoet achteruit naar A, tot een rechter lange loopstand richting B en maak tegelijktijdig een laag meshandblok richting B met de rechter onderarm. 

8. Verplaats de linkervoet richting B tot een linker lange loopstand richting B en maak tegelijktijdig een middelhoog blok met de binnenkant van de linker onderarm richting B

Einde: Breng de linker voet terug tot een parallelle gereedstand.

1. Verplaats de rechtervoet achteruit richting C tot een linker lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een laag meshandblok richting D met de linker onderarm.

2. Verplaats de rechter voet richting D tot een rechter lange loopstand richting D en maak tegelijktijdig een middelhoog blok met de binnenkant van de rechter onderarm richting D. 

3. Verplaats de rechtervoet achteruit naar A, tot een linker lange loopstand richting B en maak tegelijktijdig een laag meshandblok richting B met de linker onderarm. 

4. Verplaats de rechtervoet richting B tot een rechter lange loopstand richting B en maak tegelijktijdig een middelhoog blok met de binnenkant van de rechter onderarm richting B. 

5. Verplaats de rechtervoet achteruit naar D, tot een linker lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een laag meshandblok richting C met de linker onderarm. 

6. Verplaats de rechtervoet richting C tot een rechter lange loopstand richting C en maak tegelijktijdig een middelhoog blok met de binnenkant van de rechter onderarm richting C. 

7. Verplaats de linkervoet achteruit naar B, tot een linker lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een laag meshandblok richting A met de linker onderarm. 

8. Verplaats de rechtervoet richting A tot een rechter lange loopstand richting A en maak tegelijktijdig een middelhoog blok met de binnenkant van de rechter onderarm richting A. 

Einde: Breng de linker voet terug tot een parallelle gereedstand.